Ljungbyheds Flygklubb Bonnarp 689 B 264 53 Ljungbyhed SWEDEN
Email: info[AT]ljungbyhedsflygklubb.se Tel: +46 (0)435-44 02 89
©2016 Ljungbyheds Flygklubb. webmaster[AT]ljungbyhedsflygklubb.se 
SE-TTM, Ljungbyheds Flygklubb. Foto: ©Jens Trabolt, NORDIC GLIDING Magazine
Vad är egentligen segelflyg?

Paul Idrac och Max Kegel

Ja, vad ÄR segelflyg för en konstig sport egentligen. Har du en föreställning om galna män som kastar sig ut för bergsluttningar liggandes på en ostabil och

livsfarlig dukklädd stål- och träkonstruktion? Flygturer som varade i trettio sekunder innan de med ett brak slog i marken vid bergets fot? Nja, så var det nog i

segelflygets barndom för en sisådär hundra år sen.

Men så en dag i augusti 1926 hände något som skulle förändra segelflyget i grunden. Den tyske piloten Max Kegel råkade bli uppsugen av ett åskmoln och

landade 55 kilometar bort. Därmed bekräftades det som den franska professorn Paul Idrac hade besktivit 1922: Nämligen uppåtgående luftströmmar, det vi

kallar termik.

Termik och “våg”

Termik är i dag den vanligaste metoden att “tanka höjd” i segelflyg (dit också skärm- och

hängflygning hör). Men att “flyga våg” är också vanligt i mer kuperade områden och låter

piloten ta sig upp till otroliga höjder. Tio kilometer upp i atmosfären är absolut ingen

omöjlghet! Moderna segelflygplanen är också ingenjörsmässiga underverk med otroliga

prestanda som låter en skicklig pilot komma flera kilometer upp i atmosfären och kan

tillryggalägga hundratals mil i hastigheter på 250 km/timmen eller mer, utan att landa. Helt

utan motor! Hur är detta möjligt? Härunder kan du se en principskiss som kortfattat

beskriver hur man idag tar sig runt en förutbestämd bana under en tävling. Men principen

är precis densamma oavsett om du tävlar, “joggingflyger” eller bara är ute på en

avslappnande flygtur för dig själv.

Klicka på bilden för att förstora

MÅSTE man tävla då?

Svaret på den frågan är enkel: Nej, absolut inte. Många, många segelflygpiloter flyger enbart för sitt eget välbefinnandes skull. Att i lugn och ro glida omkring däruppe i lufthavet och titta ner på landskapet långt under sig är en avslappning som få andra saker kan mäta sig med. Det enda ljud som hörs är vindens sus mot flygkroppen och ditt sällskap består av molntussar och en och annan rovfågel som -precis som du- letar termik. Och håll utkik efter dem. Bättre termikflygare finns inte.

Men hur tävlar man?

Redan under din certifikatutbildning kan du börja tävla i RST (RiksSegelflygTävlingen) om du vill. Du behöver alltså inte ens vara färdigutbildad pilot för att deltaga, och du behöver inte resa någonstans. Du tävlar helt enkelt från ditt hemmafält. Då tävlar du enbart i grenen “höjdvinst”. Din flygning loggas elektroniskt med hjälp av en logger som de flesta segelflygplan idag är utrustade med. Flygningen sparas som en fil som du sen via internet skickar till tävlingsledningen som registrerar den. Ingen föranmälan behövs utan du kan skicka upp så många “flygningar” du vill, när du vill. I RST deltager allt från flygelever till världseliten. Alla tävlar under de förutsättningar deras kunskaper tillåter. Därmed blir det rättvist. Andra grenar i RST är hastighet och sträcka i olika former. Men för att deltaga i de grenarna måste du ha certifikat och gärna gått sträckflygutbildning.  Givetvis finns också -precis som i andra sporter- regelrätta, arrangerade tävlingar som till exempel DM, SM, EM och VM. Lite förenklat går de tävlingarna till så att deltagarna ska flyga en förutbestämd bana på tid. Snabbast i mål vinner. Banorna är vanligtvis 300, 500 och 750 kilometer långa. Så kallad AVA (avancerad flygning, eller “konstflygning”) är också en populär tävlingsgren, men fordrar specialkonstruerade segelflygplan, som tål de kraftiga belastningarna. Vill du fördjupa dig i segelflyghistoria, tävlingar och sporten i allmänhet, ska du skaffa boken “Segelflyg”, skriven av Robert Danewid och Robert Axelsson. Den boken får du när du påbörjar din utbildning men finns också att låna i välsorterade bibliotek landet runt. När du blir varm i kläderna (och om du har intresse för det) finns det en uppsjö av nichad litteratur att fördjupa sig i. Välkommen att prova på. Du kommer inte att ångra dig.

Segelflygklubbar i Sverige:

Bor du för långt ifrån Ljungbyheds Flygklubb? Klicka på länken nedan för en lista på samtliga segelflygklubbar i Sverige: Klicka här för att hitta en segelflygklubb nära dig
En fantastisk vacker film som beskriver vad segelflyg handlar om.
©2016 Ljungbyheds Flygklubb
Vad är egentligen segelflyg?

Paul Idrac och Max Kegel

Ja, vad ÄR segelflyg för en konstig sport egentligen. Har du

en föreställning om galna män som kastar sig ut för

bergsluttningar liggandes på en ostabil och livsfarlig

dukklädd stål- och träkonstruktion som bilden nedanför

visar? Flygturer som varade i trettio sekunder innan de med

ett brak slog i marken vid bergets fot? Nja, så var det nog i

segelflygets barndom för en sisådär hundra år sen.

Men så en dag i augusti 1926 hände något som skulle

förändra segelflyget i grunden. Den tyske piloten Max Kegel

råkade bli uppsugen av ett åskmoln och landade 55

kilometar bort. Därmed bekräftades det som den franska

professorn Paul Idrac hade besktivit 1922: Nämligen

uppåtgående luftströmmar, det vi kallar termik.

Termik och “våg”

Termik är i dag den vanligaste metoden att “tanka höjd” i

segelflyg (dit också skärm- och hängflygning hör). Men att

“flyga våg” är också vanligt i mer kuperade områden och

låter piloten ta sig upp till otroliga höjder. Tio kilometer upp

i atmosfären är absolut ingen omöjlghet! Moderna

segelflygplanen är också ingenjörsmässiga underverk med

otroliga prestanda som låter en skicklig pilot komma flera

kilometer upp i atmosfären och kan tillryggalägga

hundratals mil i hastigheter på 250 km/timmen eller mer,

utan att landa. Helt utan motor! Hur är detta möjligt?

Härunder kan du se en principskiss som kortfattat

beskriver hur man idag tar sig runt en förutbestämd bana

under en tävling. Men principen är precis densamma

oavsett om du tävlar, “joggingflyger” eller bara är ute på en

avslappnande flygtur för dig själv.

MÅSTE man tävla då?

Svaret på den frågan är enkel: Nej, absolut inte. Många, många segelflygpiloter flyger enbart för sitt eget välbefinnandes skull. Att i lugn och ro glida omkring däruppe i lufthavet och titta ner på landskapet långt under sig är en avslappning som få andra saker kan mäta sig med. Det enda ljud som hörs är vindens sus mot flygkroppen och ditt sällskap består av molntussar och en och annan rovfågel som -precis som du- letar termik. Och håll utkik efter dem. Bättre termikflygare finns inte.

Men hur tävlar man?

Redan under din certifikatutbildning kan du börja tävla i RST (RiksSegelflygTävlingen) om du vill. Du behöver alltså inte ens vara färdigutbildad pilot för att deltaga, och du behöver inte resa någonstans. Du tävlar helt enkelt från ditt hemmafält. Då tävlar du enbart i grenen “höjdvinst”. Din flygning loggas elektroniskt med hjälp av en logger som de flesta segelflygplan idag är utrustade med. Flygningen sparas som en fil som du sen via internet skickar till tävlingsledningen som registrerar den. Ingen föranmälan behövs utan du kan skicka upp så många “flygningar” du vill, när du vill. I RST deltager allt från flygelever till världseliten. Alla tävlar under de förutsättningar deras kunskaper tillåter. Därmed blir det rättvist. Andra grenar i RST är hastighet och sträcka i olika former. Men för att deltaga i de grenarna måste du ha certifikat och gärna gått sträckflygutbildning.  Givetvis finns också -precis som i andra sporter- regelrätta, arrangerade tävlingar som till exempel DM, SM, EM och VM. Lite förenklat går de tävlingarna till så att deltagarna ska flyga en förutbestämd bana på tid. Snabbast i mål vinner. Banorna är vanligtvis 300, 500 och 750 kilometer långa. Så kallad AVA (avancerad flygning, eller “konstflygning”) är också en populär tävlingsgren, men fordrar specialkonstruerade segelflygplan, som tål de kraftiga belastningarna. Vill du fördjupa dig i segelflyghistoria, tävlingar och sporten i allmänhet, ska du skaffa boken “Segelflyg”, skriven av Robert Danewid och Robert Axelsson. Den boken får du när du påbörjar din utbildning men finns också att låna i välsorterade bibliotek landet runt. När du blir varm i kläderna (och om du har intresse för det) finns det en uppsjö av nichad litteratur att fördjupa sig i. Välkommen att prova på. Du kommer inte att ångra dig.

Segelflygklubbar i Sverige:

Bor du för långt ifrån Ljungbyheds Flygklubb? Klicka på länken nedan för en lista på samtliga segelflygklubbar i Sverige: Klicka här för att hitta en segelflygklubb nära dig